
5 odpovědí na základní otázky na téma konsolidace
1) Co je konsolidovaná účetní závěrka?
Jedná se o účetní závěrku, která slučuje stav majetku a závazků a dosažené hospodářské výsledky, a to za všechny podniky ve skupině tak, jako kdyby to byla jedna společnost.
2) Kdo má povinnost konsolidace?
Povinnost sestavit konsolidovanou účetní závěrku má skupina podniků, jež splní dvě ze tří kritérií
- součet konsolidovaných aktiv je vyšší než 100 mil. Kč
- celkový konsolidovaný obrat je vyšší než 200 mil. Kč
- konsolidovaný počet zaměstnanců je vyšší než 50
Existují výjimky z této povinnosti, jednou je například skupina podniků v rámci České republiky, která je zároveň zahrnuta ve vyšším konsolidačním celku v rámci EU. V této situaci neplatí povinnost konsolidovat samostatně na území ČR.
3) Na co nezapomenout?
Pro sestavení konsolidované účetní závěrky je potřeba velké množství informací, z nichž některé se zpětně velmi těžce získávají. Jde především o objem vzájemně poskytovaných služeb, přeprodeje majetku a zásob a marže na těchto transakcích. Ideální je o konsolidaci vědět alespoň rok předem. A to z důvodu nutnosti přizpůsobení vedení účetnictví v jednotlivých společnostech potřebám získání informací pro konsolidaci.
4) Víte že,
se můžete rozhodnout, zda konsolidovanou účetní závěrku budete sestavovat v souladu s IFRS nebo českými právními předpisy?
5) Jak technicky na konsolidaci?
Konsolidaci lze provést pomocí specializovaného softwaru nebo třeba jen v excelové tabulce. Prvotní nastavení je však velmi náročné, a tak doporučujeme vyhledat rady odborníka, který prvotní nastavení provede. V dalších letech podnik může provádět konsolidaci sám, a to za předpokladu, že se struktura skupiny a vzájemné vazby v ní příliš nezměnily.